Bedrijf verkopen
Uw bedrijf verkopen? Wij begeleiden u bij het volledige verkooptraject.
Lees verderWanneer is het juiste moment om uw bedrijf te verkopen? De juiste timing van de verkoop van uw bedrijf kan van grote invloed zijn op de overnameprijs die uiteindelijk betaald wordt. In dit artikel worden de belangrijkste aandachtspunten besproken die van belang zijn bij het bepalen van het juiste verkoopmoment van uw onderneming.
Voorafgaand aan de timing van de verkoop van uw bedrijf, dient u de verkoopoverwegingen helder voor ogen te hebben. Deze overwegingen zullen in grote mate de gewenste timing van de verkoop van uw bedrijf bepalen. Zo kan de timing van de verkoop vanuit zakelijk perspectief (maximalisatie verkoopopbrengst) compleet verschillen met het verkoopmoment vanuit persoonlijke overwegingen (gezondheidsredenen/andere uitdaging). Naast persoonlijke- en zakelijke verkoopoverwegingen is de timing van de verkoop van uw bedrijf afhankelijk van onderneming specifieke- en marktomstandigheden.
Van belang bij de verkoop van uw bedrijf zijn de specifieke kenmerken en karakteristieken van de onderneming. Zo spelen onder andere de in het verleden behaalde resultaten (track record), groei- en synergiekansen en onderneming specifieke kenmerken zoals de afhankelijkheid van de directeur grootaandeelhouder (DGA) en de kwaliteit van de interne organisatie een rol. Bij het verkoopklaar maken van de onderneming, analyseert de ondernemer de specifieke omstandigheden van de onderneming en tracht hij deze te optimaliseren voor aanvang van het verkoopproces. Het verbeteren van het track record, potentiële groeikansen en het verlagen van de risico’s heeft doorgaans een positief effect op de verkoopprijs. De timing van de verkoop is dus mede afhankelijk van de onderneming specifieke omstandigheden en de mate waarin de onderneming voorbereid is om verkocht te worden.