Bedrijf verkopen
Uw bedrijf verkopen? Wij begeleiden u bij het volledige verkooptraject.
Lees verderBent u ondernemer in de kinderopvang en wilt u uw kinderdagverblijf/kinderopvang verkopen? Dan is het handig om te weten wat er speelt in de markt en waarom veel ondernemers deze periode als een gunstig verkoopmoment zien. De kinderopvangbranche is op het moment volop in beweging. Jaarlijks worden er bijna vijftig kinderdagverblijven verkocht. Waarom willen mensen hun kinderdagverblijf verkopen? Op deze pagina kunt u een kleine selectie van de meest voorkomende verkoopoverwegingen vinden.
Behoefte aan een gratis adviesgesprek? Plan dan nu in:
Wilt u uw kinderdagverblijf verkopen en wilt u meer informatie over hoe een verkooptraject eruitziet? Dit kunt u vinden op onze dienstenpagina bedrijf verkopen, of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met een van onze verkoopadviseurs.
Meer weten over de recentste marktontwikkelingen binnen de kinderopvang of weten hoeveel een kinderopvang waard is? Kijk dan op onze algemene pagina overname advies kinderopvang.
Ten eerste is er te zien dat de relatief kleine kinderopvangorganisaties (1 tot 5 locaties) moeite hebben met de aangescherpte kwaliteitsregelgeving. Het gevolg is dat zij onzekerheid en druk voelen en steeds vaker afzien van het ondernemerschap. De grotere organisaties hebben door hun omvang minder moeite met deze aanpassingen. Dit zorgt ervoor dat wij bij Match Plan een trend zien waarbij de grote kinderopvangorganisaties de kleinere concullega’s overnemen.
Een belangrijke ontwikkeling in de kinderopvangbranche is de wijziging van de Beroepskracht-kindratio (BKR) per 1 januari 2019 om de kwaliteit te verhogen. In 2018 mochten nog vier baby’s van 0 jaar bij één begeleider worden ondergebracht, en vanaf 2019 zijn dit er drie. Daar tegenover is er wel een wijziging in de BKR voor BSO doorgevoerd: voor kinderen van 7 jaar en ouder gaat het maximaal aantal kinderen per pedagogisch medewerker omhoog. Deze gaat van 1 op 10 kinderen naar 1 pedagogisch medewerker op 12 kinderen.
De wijziging in de BKR betekent voor ondernemers in de kinderopvangbranche dat zij óf meer personeel moeten aannemen, óf minder kinderen kunnen opvangen.
Ook ouders verhogen de druk voor kinderopvangondernemers. Ouders verwachten in toenemende mate meer flexibiliteit en onderscheidende concepten van kinderdagverblijven. Hoewel bereikbaarheid nog steeds de belangrijkste afweging is bij ouders, is er een trend zichtbaar waarbij ouders bereid zijn om een grotere reisafstand te overbruggen als er sprake is van een alternatief concept. Ook dit zorgt ervoor dat kinderopvangondernemers overwegen om hun te kinderdagverblijf te verkopen.
Het kan ook zijn dat ondernemers hun kinderdagverblijf verkopen omdat ze zelf toe zijn aan een nieuwe uitdaging, met pensioen willen of door veranderende privéomstandigheden ervoor kiezen om afstand te nemen van hun organisatie.
“Toen heb ik Match Plan ingeschakeld en zij hebben het verkoopproces van het begin tot eind begeleid.”
Match Plan begeleidt Kinderopvang de Ronde Venen met de verkoop aan Kinderopvang Mirakel.